Skrimfjella rundt 2023

Sommeren 2023 tilbyr vi i Villmarksskolen sommerturer over fem dager på Skrimfjella. Sommerturene vil tilbys i uke 31, og det er plass til 12 deltagere. På turen vil det være med tre instruktører (se Om oss). Dette for å gi hvert enkelt barn størst mulig utbytte av turen.

Skrimfjella er et fjellområde sentralt plassert på Østlandet. Naturen preges av snaufjell og skogsterreng, perfekt egnet til rekreasjon og friluftsaktiviteter. Med sine mange fiske- og badevann, høye topper og variert natur tilrettelegger Skrimfjella for en uke fylt med masse aktiviteter og en grundig innføring i friluftsliv.

Program

Gjennom uka vil deltagerne bevege seg i variert fjellterreng og få prøve forskjellige friluftsaktiviteter. Aktiviteter vil inkludere fiske, grottevandring, oppsetting av telt og leir, matlaging, kanotur, bading, førstehjelp og mye mer. Målet med turen er at barna skal kose seg, finne gleden i å være ute, få nye venner og bygge erfaring med friluftsliv.

Søndag

Alle deltagerne møter på Røyken stasjon søndagen i uken før. Dvs. at om du er påmeldt i uke 30 vil avreise allerede være søndag i uke 30. Fra stasjonen vil det være felles transport til Skrimfjella. Leir etableres på Hoensetra, hvor vi vil bruke kvelden til å bli bedre kjent.

Mandag

Etappe: Hoensetra-Sørmyrseter

Tirsdag

Etappe: Sørmyrseter-Ivarsbu

Etappe: Ivarsbu-Sørmyrseter

Etappe: Sørmyrseter-Styggemannen-Hoensetra

Fredag

På fredagen er det avslutning på Skrimfjellet før transport tilbake til Røyken stasjon, hvor barna blir hentet av foresatte.

Hvem passer turen for?

Det er ikke et krav om mye friluftserfaring for å melde seg på årets tur. Det vil derimot være en fordel at barnet har sovet i telt før, og vet at dette går bra. Det er ikke planlagt innendørs overnatting underveis. Det viktigste er at barnet har lyst til å være med.

Overnatting

Alle deltakere overnatter i telt som Villmarksskolen stiller med. Dette er en kjempefin erfaring, og ikke minst gøy! Frihet til å prøve nye ting står sentralt på turer med oss, så dersom deltakerne ønsker å prøve å lage gapahuk eller sove under åpen himmel er dette selvfølgelig også mulig å prøve.

Mat

Matlaging på tur er gøy, og ikke minst viktig. På tur med oss vil man få god opplæring i dette, og deltakerne vil med veiledning lage alle måltider enten på primus, grill eller bålpanne. Ukesmenyene er satt opp slik at deltakerne skal glede seg til hvert måltid, samtidig som alle måltider er næringsrike og gir nok energi gjennom dagen. Mat for alle dager er inkludert i prisen.

Pris

Prisen per uke er 5 990 kroner. Dette inkluderer mat og drikke, aktiviteter, overnatting og transport. Hver uke er fra søndag til fredag med fem overnattinger.

Sikkerhet

Sikkerheten på turer med Villmarksskolen er viktig, og turene med Villmarksskolen skal være trygge og med lav risiko. For alle turer utarbeides det en egen risikoanalyse, slik at situasjoner som kan oppstå på tur vil bli håndtert på en god måte. Alle instruktører er kurset i sanitet fra Forsvaret som inkluderer utvidet førstehjelp. I tilegg er også en instruktør sertifisert livredder, slik at sikkerheten ved vannaktiviteter også ivaretas på best mulig måte. Sikkerhet skal ikke være noe man skal behøve å bekymre seg for når du sender barnet ditt på tur med Villmarksskolen.

Spørsmål?

Vi tar gjerne imot spørsmål både på e-post og over telefon. Se også fanen Påmelding for Ofte stilte spørsmål.

Informasjonsmøte om årets turer den 26. mars 2023

Kafé Spire, Holmen innbyggertorg kl. 18:00 - 19:00